איך לצלוח בשלום מו"מ להשקעה בחברת היי טק?

כמה עצות מועילות הן ליזמים והן למשקיעים   

(פורסם ב"גלובס" מוסף  Journey)

משא ומתן להשקעה בחברת היי-טק כולל נושאים נוספים מעבר לדיון בתנאים המסחריים של העסקה. אחד הנושאים המרכזיים שיכללו במו"מ, הוא יחסי הצדדים בבוקר שלאחר העסקה, היינו, התנהלותם המשותפת בחברה, לאחר ההשקעה. מדובר בעיקר בהגדרת זכויות הניהול וההצבעה, ההגנות למשקיעים, הגבלות על מכירת מניות בעתיד ועוד.

נושאים אלו יקבלו את ביטויים המשפטי בתקנון החדש של החברה, שייכנס לתוקפו מיד עם ביצוע ההשקעה וכן בהסכם בעלי המניות שיחתם בד בבד עם סגירת העסקה.

לכאורה, הדברים צפויים וברורים, אולם בפועל, מניסיוני, כמי שמייצג לעיתים את היזמים ולעיתים את המשקיעים או החברה, קורה לא פעם, שאחד הצדדים נמנע מלראות את השיקולים והציפיות הלגיטימיות של הצד האחר ובכך הוא עלול לסכל את סיומו המוצלח של המו"מ.

צפה עכשיו - סרטון בנושא גיוס הון ממשקיעים


 

להלן כמה תובנות שיסייעו לכל אחד מהצדדים להצליח במשא ומתן לקראת השקעה בחברה:

ליזמים/בעלי המניות הנוכחיים

  • הכינו את התוכנית העסקית כך שתתבסס על נתונים מציאותיים. דאגו שהנתונים המופיעים בתחזיות יהיו ריאליים ככל שניתן. זכרו, המשקיעים נותנים משקל רב לתוכנית העסקית והם מבססים עליה את צפיותיהם להשיא רווחים על השקעתם.
  • נהגו כלפי המשקיעים בשקיפות מלאה ובקלפים גלויים. ספרו להם את כל העובדות וחשפו בפניהם ובפני נציגיהם את כל המידע הרלבנטי. אם יגלו המשקיעים במהלך בדיקת הנאותות שלא נהגתם כלפיהם בגילוי נאות, סביר להניח שייסוגו מההשקעה. אם יתגלו לאחר ההשקעה ממצאים שלא חשפתם בעת המו"מ, תהיו חשופים לתביעה. 
  • אין צורך להכביר מילים על חשיבות הזרמת הון המשקיעים לחברה שלכם, ובמקרה של משקיע אסטרטגי, את הערך המוסף שהוא צפוי להביא לחברה בתחומים שבהם היא פועלת. לכן חשוב שתזכרו, כי האינטרס העיקרי של המשקיעים הוא להשיא תשואה על השקעתם. זו ציפייתם העיקרית. הצלחת המוצרים או הצלחות והישגים אחרים של החברה, הינם משניים למטרתם העיקרית של המשקיעים. לכן, חשוב שתציגו למשקיעים, כבר בשלב המו"מ, כיצד ניתן יהיה בעתיד להשיא את התשואה המקסימלית למשקיעים על השקעתם ומה תהיה האסטרטגיה של החברה לכך.
  • אל תחששו מאובדן הבלעדיות בניהול החברה. זכרו, גם למשקיעים הזכות להשפיע על האופן שבו פועלת החברה הממומנת בכספם. בנוסף, קיים סיכוי רב שניסיונם של המשקיעים או של נציגיהם וכן קשריהם, יסייעו לכם לנהל את החברה טוב יותר ולקדם את עסקיה.
  • לפני שאתם מגיעים למבוי סתום, עקב מחלוקות על היקף דילול אחזקותיכם בחברה, כדאי לזכור שדילול הוא מוצדק כאשר הוא נעשה כנגד העלאת ערך לחברה. עדיפות אחזקות בשיעור זעיר בחברה בעלת ערך גבוה מאשר להיפך.
  • זכרו, ההשקעה אמורה להעלות את שווי החברה, ולכן חשוב כמה אחוזים תחזיקו בחברה לאחר ההשקעה, אך חשוב יותר מה יהיה ערך אחזקותיכם.
  • הזכות לקבל מידע שוטף מהחברה, היא זכות יסוד בסיסית של המשקיעים. אל תנהלו ויכוחים מיותרים על דרישות המשקיעים לקבלת מידע.

למשקיעים

  • אל תפתיעו את היזם. הציגו בפניו כבר בתחילת המו"מ את כל תוכניותיכם העתידיות ביחס לחברה, לרבות: מידת מעורבותכם בפעילות השוטפת שלה. כדאי ללבן את הבדלי הגישות כבר בתחילת המו"מ. כך תדעו אם יש סיכוי לניהול משותף.
  • זכרו, כי היזם/בעלי המניות הובילו את החברה עד הלום. הם כנראה הצליחו במידת מה, אחרת לא הייתם שוקלים כלל להשקיע בחברה. אל תקשו שלא לצורך בדרישות תקנוניות נוקשות לגבי התנהלות החברה בעתיד, ובקביעת מגבלות קשיחות לקבלת החלטות הכרוכות בניהולה השוטף. דאגו לאפשר להנהלה הקיימת להמשיך ולהוביל את החברה כל עוד היא ממשיכה לבצע את העבודה כיאות ומדווחת לכם כנדרש.
  • שמרו לעצמכם את זכות הבקרה והפיקוח בצמתים חשובים, בין היתר, ע"י קבלת זכויות "וטו" בהחלטות המהותיות להמשך דרכה של החברה. ברם, אל תדרשו זכויות של "רוב" בחברה כנגד השקעה של "מיעוט".
  • עובדי החברה, ובמיוחד עובדיה הבכירים, הם הנכס העיקרי שבו אתם משקיעים. אל תתערבו שלא לצורך בנושא תנאי העסקתם של בעלי התפקידים בחברה הכפופים למנכ"ל. קחו בחשבון כי תנאי העסקה הולמים יש בהם להבטיח השתלבות לטווח ארוך של עובדים בעלי תפקידי מפתח בחברה.
  • זכותכם המלאה להשיא תשואה עודפת על השקעתכם, ולכן יהיה זה מוצדק מבחינתכם לדרוש זכויות עדיפות למניותיכם בחברה. ברם, חשוב שתזכרו כי גם לבעלי המניות האחרים הזכות לממש את אחזקותיהם. מנגנון של "double dip" (מנגנון המאפשר למשקיעים, בעת מכירת החברה להוציא ראשית מתוך תמורת המכירה את התשואה המוסכמת על ההשקעה, ואח"כ להתחלק ביתרה עם שאר בעלי המניות) אינו תמיד הוגן. ניתן להגיע להסכמה על עדיפות ראשונה למשקיעים בהחזר ההשקעה בתוספת התשואה המוסכמת ואח"כ על חלוקה של יתרת הסכומים לשאר בעלי המניות.
  • דרישה להגבלת מכירת אחזקות היזמים היא לגיטימית, לפחות בתקופה הראשונית, אולם לגבי ההמשך יש לנהוג בגמישות, כך שגם ליזמים יתאפשר ליהנות מפירות עמלם.
  • כאשר ישנם מספר משקיעים, דאגו לנציגות מצומצמת בדירקטוריון החברה. דירקטוריון גדול מדי גורם לסרבול. כמו כן, קיבעו במקרה כזה מנגנון הצבעה שיבטיח עמדה אחידה לכל המשקיעים בנושאים המהותיים ע"פ הכרעת הרוב. אין לאפשר למשקיע אחד "להחזיק בגרון" את החברה ואת בעלי המניות האחרים בעת שיובאו לדיון החלטות שהן מהותיות להמשך דרכה של החברה.
    מידע נוסף על דיני חברות תוכלו למצוא כאן