משקיעים בחברות - איך למשוך משקיעים לחברה שלכם?

מידע חשוב נוסף בדרך לגיוס הון - צפו עכשיו:

 איך רוכשים חברה פעילה? על מה המשקיעים שמים דגש? צפו עכשיו


כיצד מקבלים החלטה אם להשקיע בחברה? מומלץ לצפייה

 

                Falling in Love

איך לגרום למשקיעים להתאהב בחברה שלכם (פורסם במוסף  JOURNEY של העיתון "גלובס"  )

מחשבות רבות ושיקולים רבים עוברים בליבם של משקיעים בטרם יקבלו החלטה לבצע השקעה בחברה כלשהי. מצגות והצעות השקעה למכביר עשויות  לזרום אליהם. רק למיעוט מהפניות יינתן מענה חיובי ראשוני אשר משמעותו המעשית הינה כי המשקיע מוכן לקבל  עוד מידע  על ההשקעה המוצעת. ברם, גם משקיע אשר מראה התעניינות ראשונית בהשקעה פוטנציאלית כלשהי בחברה עלול להחליט בשלב די מוקדם כי אינו מעוניין להמשיך בתהליך בחינת ההשקעה.

מה יגרום בכל זאת למשקיע פוטנציאלי, להשקיע בחברה שלכם לאחר שהביע בה עניין ראשוני?

ברור כי היותם של תחום הפעילות של החברה, מוצריה והישגיה עד כה, תואמים למדיניות ההשקעה של המשקיע ולציפיותיו הינם בבחינת תנאי סף ואולם ההקפדה על שמירת הכללים הבאים, הקשורים בהתנהלות הנהלת החברה מול המשקיעים, תסייע לכם במאוד לגרום  למשקיעים לבצע את ההשקעה דווקא בחברה שלכם.

  • נהגו בשקיפות- נהגו כלפי המשקיעים בשקיפות מקסימאלית, ובקלפים גלויים וחשפו בפניהם את כל העובדות והנסיבות. אם יגלו המשקיעים במהלך בדיקת הנאותות או לאחריה, שלא נהגתם כלפיהם בגילוי  נאות, סביר להניח שייסוגו מההשקעה. אם יגלו זאת לאחר ביצוע ההשקעה- תהיו חשופים לתביעות.
  • היו מציאותיים- המשקיעים נותנים משקל רב לתוכנית העסקית שתציגו בפניהם. הם מבססים עליה את ציפיותיהם לרווחים מההשקעה. דאגו אפוא שהנתונים שעליה מבוססת התוכנית העסקית יהיו מציאותיים.
  • קבעו אסטרטגיה ל-Exit- עליכם להציג כבר בשלב מוקדם של המו"מ את תוכניתכם האסטרטגית על פיה  יוכלו המשקיעים  לממש בעתיד את השקעתם, תוך השאת תשואה מקסימאלית. זכרו, האינטרס העיקרי של המשקיעים הוא להשיא תשואה על השקעתם. זוהי צפייתם העיקרית. הצלחת המוצרים, הצלחות והישגים אחרים של החברה הינם משניים למטרה זו. "היכנסו לנעליהם" של המשקיעים בנושא זה ויקל עליכם להבין את שיקוליהם בבואם לנהל עמכם את המו"מ להשקעה בחברתכם.
  • העובדים- העובדים הם בדרך כלל הנכס העיקרי של החברה. המשקיעים נוהגים להתעניין ביחסי העבודה  בחברה, מעמדם של העובדים ובמיוחד  בעובדי המפתח. הקפידו על קיום ההסכמים והוראות הדין ביחס לעובדי החברה והציגו בפני המשקיעים את כל הנתונים הקשורים לעובדי החברה לרבות כל הסכם, הסכמה או הבטחה בע"פ שניתנה לעובד כלשהו.
  • שיתוף בקבלת החלטות- בעת המו"מ על הסדרי הניהול העתידיים בחברה קחו בחשבון שלמשקיעים הזכות להשפיע על האופן שבו תפעל בעתיד החברה שתמומן בכספם. החשש שלכם מאובדן האוטונומיה בניהול החברה מובן, אולם ישנם גם סיכויים רבים לכך שניסיונם של המשקיעים  וקשריהם, יסייעו לכם לנהל את החברה טוב יותר ולקדם את עסקיה.
  • הזכות למידע- הזכות לקבלת מידע שוטף היא זכות בסיסית של המשקיעים. אל תנהלו ויכוחים מיותרים על דרישות המשקיעים לקבלת מידע שוטף ודו"חות תקופתיים לאחר ביצוע ההשקעה.
  • דילול- לפני שאתם מגיעים למבוי סתום עקב מחלוקת עם המשקיעים על היקף דילול אחזקותיכם בחברה, זכרו  כי דילול הוא מוצדק כאשר הוא נעשה כנגד העלאת ערך לחברה. עדיפות אחזקות בשיעור זעיר בחברה בעלת ערך גבוה מאשר להיפך.
    היו מודעים לכך כי  ההשקעה אמורה להעלות את שווי החברה ולכן חשוב כמה אחוזים תחזיקו בחברה לאחר ההשקעה אולם חשוב יותר מה יהיה ערך אחזקותיכם.

 

  • הימנעו מסכסוכים משפטיים- משקיעים אוהבים להשקיע בחברות "נקיות" מסכסוכים וממחלוקות משפטיות. במובן זה, ראוי לפעמים להיות חכם ולא להיות צודק, כאשר מתעוררת מחלוקת עם צד שלישי אשר עשויה להתפתח לתביעה משפטית. מובן כי אין האמור לעיל בבחינת המלצה להיכנע לתביעות סחטניות. בכל מקרה מומלץ תמיד לנסות ולהגיע להליך של גישור ע"מ לסיים את הסכסוך באיבו.  

 

  • התכוננו לבדיקת הנאותות- בצעו את ההכנות לבדיקת הנאותות מבעוד מועד. תוצאות בדיקת הנאותות הינן מהותיות מבחינת המשקיעים וישפיעו ללא ספק על החלטתם הסופית האם להשקיע בחברה. דאגו מראש כי דיווחי החברה, אצל הרשויות יהיו עדכניים, כי המרשמים הפנימיים של החברה יתנהלו ע"פ הדין וכי העתקי כל המסמכים וההסכמים המהותיים של החברה יהיו בהישג יד ע"מ  שניתן יהיה להציגם בפני נציגי המשקיעים ללא דיחוי.

             טפלו בהשגת כל הרישיונות הרלוונטיים לפעילות החברה, הקפידו למלא את תנאיהם ונהלו את פעילות החברה בהתאם להוראות הדין. 
             ככל שהחברה מעורבת בהליך משפטי או שקיים לגביה איום בנקיטת הליך משפטי, דאגו מבעוד מועד לקבלת חוות דעת משפטית מתאימה 
             מידי עורך דין חברות המטפל אודות הסטטוס של ההליך המשפטי, ע"מ להציגה בפני המשקיעים.
             מומלץ לבצע מפעם לפעם בדיקת נאותות עצמית ע"מ לוודא שתוצאת בדיקת הנאותות האמיתית תהינה מוצלחת.

 


 

עו"ד משה כאהן מתמחה בתחומי המשפטי העסקי. הוא מוסמך לעריכת דין בישראל ובארה"ב ובעל משרד עורכי דין בת"א.