סכסוכי שותפים - איך לצלוח בשלום גירושין עסקיים


עדיף לא להיקלע לסכסוך שותפים אך אם כבר נקלעתם אליו,
חשוב לנהל את הסכסוך ובכלל זה לקבוע מראש מטרה סופית ואסטרטגיית פעולה להשגתה.

מאת עו"ד משה כאהן

חברות, עסקים ובתי עסק רבים בארץ ובעולם, קטנים כגדולים, מבוססים על שותפויות עסקיות.

שותפויות עסקיות רבות מתחילות באופטימיות ובאופוריה, אך חלק גדול מהן מגיעות לסוף דרכן בסכסוכי שותפים מרים וכואבים, בין מי שעד לא מכבר היו שותפים לדרך, חברים קרובים ואפילו קרובי משפחה ועתה הפכו לאויבים.

ממש כשם שנישואים רבים מסתיימים בגירושין, כך גם שותפים עסקיים עלולים להגיע בשלב מסוים לסכסוכים חריפים ואף לפרידה. סכסוכים בין שותפים הינם נפוצים ביותר. מדובר בתופעה רחבת היקף אשר מקיפה את כל סוגי העסקים בארץ ללא יוצא מהכלל.

סרטונים בנושא סכסוכי שותפים:



לפני מספר חודשים ערכה חברת הסקרים "P.VALUE" סקר בקרב בעלי עסקים שהיה להם בעבר או שיש להם בהווה שותף עסקי אחד לפחות, במטרה לבחון את היקף סכסוכי השותפים בישראל. הסקר חשף תמונה עגומה לפיה67% מבעלי העסקים שהשתתפו בסקר נפרדו מהשותף שלהם. כמחציתם דיווחו כי הפרידה מהשותף אירעה עוד בטרם מלאה שנה לעסק המשותף. כפועל יוצא , 58% מבעלי העסקים שהשתתפו בסקר המליצו להימנע מניהול עסקים עם שותף.

סכסוכי שותפים יכולים לפרוץ בשל סיבות מגוונות כיד הדמיון הטובה. פעמים רבות הסיבה הרשמית הנשמעת מפיו של אחד השותפים הינה כי הוא משקיע בעסק המשותף הרבה יותר משותפו ולא מתוגמל בהתאם, או כי שותפו נוהג כלפיו בחוסר הגינות. ברם, לעיתים, ממש כמו בזוגיות שהגיעה לקיצה, הסיבה האמיתית הינה פשוטה: התפוגגות הכימיה בין השותפים ו"עייפות מצטברת" של מי מהשותפים מההתנהלות העסקית המשותפת.

לרוב, סכסוכים בין שותפים הינם קשים ואמוציונליים ומשפיעים על כל הסביבה הקרובה: בני המשפחות, הספקים, העובדים וכל מי שבא במגע עם העסק המשותף. תוצאת הסכסוך, ככל שאינו מטופל כראוי, יכולה להיות לא רק פגיעה אנושה בעסק המשותף אלא גם נזקים כלכליים עצומים לשותפים. לכן, אם כבר נקלעתם לסכסוך עם שותף, חשוב מאד לנהל את הסכסוך באופן שקול ובצעדים מדודים תוך שקילת כל הסיכונים.

כיצד ניתן להימנע מסכסוך שותפים, או לחילופין, אם כבר פרץ הסכסוך, איך ניתן לצלוח אותו בשלום?
להלן מספר כללי זהב:

• לפני ההתקשרות עם השותף הפוטנציאלי, בדקו היטב אצל המקורבים לו, פרטים אודות עברו, אופיו וכןאודות מזגו. לפעמים חיפוש תמים באינטרנט עלול לחשוף ששותפכם העתידי כבר הסתכסך בעבר עם שותף או עם החוק. אם הנתונים שתקבל ידליקו לכם אורות אדומים , שקלו וקבלו החלטה: האם תרצו להיכנס למערכת יחסים עסקית עם אדם כזה ויפה שעה אחת קודם.
• חשוב להסדיר מראש, בהסכם המייסדים, את אופן פירוק השותפות העסקית וההיפרדות של השותפים איש מרעהו, אם וכאשר יקלעו לסכסוך שלא יאפשר להם המשך פעילות משותפת.
• לסכסוך שותפים, סימנים מקדימים . לעיתים, אם לא מתעלמים מהסימנים המקדימים, ניתן למנוע את הסכסוך באמצעות הסדר מקדים, עוד לפני שהמחלוקת הגיעה לנקודת האל חזור.
• אם כבר נקלעתם לסכסוך (ובוודאי אם יזמתם אותו), חשוב לבחור מראש את המטרה הסופית ואת אסטרטגיית הפעולה שלכם על מנת להשיג את המטרה.
• רצוי להיוועץ עם עורך דין מטעמכם, ככל המוקדם עם פרוץ הסכסוך. עוה"ד ילווה אתכם בתהליך הקשה והאמוציונלי וייעץ לכם, על אף סערת הרגשות, להימנע מלהוציא הודעות או אימרות "מהבטן", שעלולות לפגוע בכם מבחינה משפטית בהמשך.
• בעת הסכסוך, מניעת חלוקת רווחים, הדחת שותף מתפקיד ניהולי , שינויי תקנון ועוד, עשויים להיחשב כפעולות לגיטימיות, כל עוד הן נעשות בהתאם לחוק, להסכמים ולתקנון.
• מאידך, יש להימנע מצעדים גורפים שעלולים להשפיע לרעה על עתיד העסק המשותף כגון: החלטה לא לאפשר תשלומים לספקים ולעובדים או צעדים שיפגעו בלקוחות. צעדים גורפים כאלו עלולים לגרום ל"שפיכת התינוק עם המים" ולהתפרש כמהלכים שאינם לגיטימיים ע"י ביהמ"ש.
• כמו כן, מאותן הסיבות עדיף בד"כ לא לערב בסכסוך, צדדים שלישיים שאינם יכולים לתרום ליישובו כגון: עובדים, לקוחות וספקים.
• לפני שפונים לערכאה משפטית, יש לבדוק האם ניתן ע"פ מסמכי החברה לקבל החלטה ברוב קולות אשר תייתר את הפנייה לבית המשפט.
• בעקרון, עדיף להסדיר סכסוך בין שותפים מחוץ לבית המשפט (לרבות ע"י גישור או בוררות), שכן פנייה לפתרון הסכסוך באמצעות ביהמ"ש, עלולה להיחשף לעין הציבורית ולהביא לפגיעה במוניטין של העסק.
• אם מסתבר לכם שהצד השני נוקט בצעדים חד צדדיים כגון, השתלטות חד צדדית על מלאי או נכסים או פנייה חד צדדית ללקוחות, אל תהססו לפעול בתקיפות ובמידת הצורך, לפנות בדחיפות לבית המשפט לקבלת סעדים זמניים.

עו"ד משה כאהן, עומד בראש משרד משה כאהן עורכי דין, מתל אביב -
העוסק בתחום המסחרי, ליטיגציה, דיני עבודה ועסקים משפחתיים.